خبرگزاری فارس: با اجرایی‌شدن طرح شاپرک‌ و نصب یک دستگاه پایانه فروش(POS) در هر فروشگاه، نیاز به استفاده از دستگاه‌های خودپرداز (ATM ) کاسته خواهد شد و سرانه اسکناس نیز کاهش می‌یابد.

روابط عمومی بانک مرکزی، محمود بهمنی در آیین‌ رونمایی از طرح شاپرک که روز شنبه مورخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ و همزمان با میلاد فرخنده امام‌ حسن‌مجتبی(ع) برگزار شد، اظهارداشت: در‌حال‌ حاضر‌، ۲میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه POS در مراکز فروشگاهی نصب شده و کل فروشگاه‌های کشور در حدود ۲ میلیون باب است که اگر این دستگاه‌ها به صورت بهینه توزیع و طرح شاپرک هم قبلا” اجرا می شد، دیگر نیازی به این‌ حجم از پایانه فروش نداشتیم.
 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که در کشورهای پیشرفته بدون داشتن‌ کارت بانکی امکان خرید وجود ندارد، گفت: سرانه اسکناس در کشورهای پیشرفته بین ۱۲ تا ۱۳ برگ است ولی در ایران این میزان به ۱۱۳ برگ می رسد و هزینه سرسام‌آوری صرف چاپ و امحای اسکناس می‌شود.
 
رئیس شورای پول و اعتبار با تأکید بر همکاری مستمر بانک‌ها در زمینه گسترش بانکداری الکترونیک افزود: اگر همراهی بانک‌ها نبود، این موفقیت‌ها میسر نمی‌شد و لازم است با همکاری رسانه ‌ملی برنامه تبلیغاتی مناسبی تنظیم شود تا فرهنگ استفاده از کارت را نهادینه سازیم.
 
بهمنی در ادامه ضمن اشاره به توفیق ‌بانک مرکزی برای برنامه‌ریز و پیش‌‌بینی راه‌اندازی ۲۰ سامانه‌ مختلف برای خدمت رسانی به کشور و مردم ابراز امیدواری کرد به زودی سامانه پورتال ارزی نیز شروع به کار نماید تا از این پس بر منابع ارزی و نحوه توزیع و هزینه‌کردن آن نظارت مستمری صورت‌ گیرد.
 
در ادامه این مراسم همچنین ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز در این باره گفت: پیشرفت‌های اخیر بانکداری الکترونیک حاصل تلاش‌های ‌۱۰ سال گذشته و دانش و تجربه ۵۰ ساله صنعت بانکداری بین‌المللی است.
 
وی در زمینه فلسفه وجودی‌ شاپرک، به ‌رشد‌ روزافزون بانکداری الکترونیک در کشور طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: از سال ۸۳ که ارائه خدمات بانکداری الکترونیک مد‌نظر قرار گرفت، ‌تلاش شد ‌تا هر چه بیشتر با استانداردهای‌ جهانی همسو شویم.
 
حکیمی در ادامه نگاهی اجمالی به وضعیت کنونی بانکداری الکترونیک در کشور داشت و با ارائه آماری در مورد گسترش فوق‌العاده سریع خودپردازها و پایانه‌های فروش و استقبال مردمی، گفت: اکنون در کشور به ازای هر ایرانی ۲٫۴ فقره کارت وجود دارد، ۲۹ بانک و موسسه مالی و اعتباری به شبکه شتاب متصل هستند، ۱۷ شرکت به ارائه خدمات بانکداری الکترونیکPSP اشتغال دارند، ۱۸۴ میلیون کارت بانکی‌صادر شده‌ است، ۲۷ هزار و ۴۰۳ خودپرداز و ۲‌میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه پایانه‌فروش به  به مردم خدمت می‌رسانند.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی موازی کاری بانک‌ها را یکی از مهمترین عامل شکل گیری طرح شاپرک عنوان کرد و افزود: بانک‌ها اغلب برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک از خدمات شرکت‌های PSP استفاده می‌کنند و با توجه به تقاضای فزاینده برای دسترسی به این خدمات در سال‌های گذشته، هر بانک به طور مستقل شبکه خود را گسترش داد و در پی آن، موازی‌کاری و رقابت بر سر پایانه‌‌گذاری روی داد و در نتیجه، بانک‌ها به طور ذاتی از درآمد حاصل از پایانه های فروش محروم شدند و طرح‌های مبتنی بر کارت ناتمام ماند.
 
وی افزود: در چنین شرایطی درصدد برآمدیم تا با ایجاد شبکه‌ای منصفانه برای بانکها و فروشگاه‌ها، مشکل را حل کنیم.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی پیامدهای استقرار شاپرک را هدایت مجدد بانکها به سمت فعالیت‌های بانکداری، ایجاد استقلال بیشتر برای شرکت‌های PSP، افزایش کارایی پایانه‌ها، تجهیز سایر مراکز فروشگاهی و ارائه خدمات به پایانه‌های فروش از طریق بازتوزیع آنها و از‌ این قبیل برشمرد.
 
در ادامه این مراسم قطبی مدیر عامل شرکت شاپرک نیز چشم انداز این طرح را جایگزینی تبادل الکترونیک به جای تبادل فیزیکی پول همراه با نظارت مستمر هوشمند در نظام پرداخت کشور عنوان کرد.
 
وی یکپارچگی ارائه خدمات را خواست شبکه بانکی خواند و افزود: در آینده، به دلیل گسترش خدمات بانکداری الکترونیک، شعب بانکها کاهش خواهد یافت و از مراجعه مستقیم به شعب کاسته خواهد شد.
 
مدیر‌عامل شرکت شاپرک خاطرنشان کرد: اکنون در مرحله آزمایشی کار هستیم و روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تراکنش از طریق شاپرک صورت می‌گیرد و در شهریورماه جاری اتصال شرکتها به شاپرک پایان خواهد یافت.
 
قطبی نظارت مستمر، داده کاوی و کمک به هدایت بازار را از مهمترین پیامدهای استقرار شاپرک عنوان کرد.
 
در پایان این مراسم، بهمنی از طرح شاپرک رونمایی کرد و قطبی هم به صورت نمادین تراکنشی با آن انجام داد، سپس سهام بانک‌ها در طرح شاپرک به مدیران عامل بانک‌ها اهداء شد.
 

بنابراین گزارش شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP است و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد.
 
منبع: خبرگزاری فارس

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 1 آذر 1391    | توسط:    |    |
نظرات()